رابطه و همکاری سرمایه گذاران نیک اندیش بعد از سرمایه گذاری با تیم‌های استارتاپی چگونه است؟

چهارشنبه, 09 آذر 1401 ساعت 12:11
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سؤالی که شاید ذهن بسیاری از افراد کارآفرین و حتی سرمایه گذاران را درگیر کرده این موضوع است که ارتباط بین کارآفرین و نیک اندیش چگونه خواهد بود؟ چیزی که مسلم است نیک‌اندیشان بعد از سرمایه گذاری زمان مشخصی را صرف حضور در استارتاپ خواهند کرد. آمار نشان می‌دهد افرادی که زمان بیشتری می گذارند سطح سود و بازگشت سرمایه بیشتری دارند.

هر کس برای ارتباط با شرکت تحت سرمایه گذاری خود راهی را می اندیشد و به سبک خاص خود برخورد می‌کند. اما تعهداتی که یک نیک اندیش تحت عنوان یک سرمایه گذار صرفأ به تزریق پول و ارتباط مالی ختم نمی شود. از تعهداتی که بیشتر فرشتگان سرمایه‌گذار به آن می پردازند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. رهبری
  2. افزایش ارزش
  3. نظارت
  4. حضور مستمر

۱-رهبری

مدیریت [1]و رهبری [2]مواردی هستند که فرشتگان سرمایه گذار باید بعد سرمایه گذاری بر روی تیم‌های استارتاپی درنظر داشته باشند. همانطور که می‌دانیم  مدیریت با فرآیند، دستورالعمل، انجام درست کارها، بهینه‌ سازی و پیش رفتن کارها سروکار دارد که با مغز و منطق پیش می‌رود، و رهبر، همان آدم‌ ها هستند که با قلب و دل سروکار دارند، رهبر کسی است که چشم‌انداز دارد، آن را ترسیم می‌کند و مدیر به آن می‌رسد. در این روش، نیک اندیش نقش یک رهبر را برای خط مشی شرکت‌های تحت سرمایه خود بازی می‌کند و اهداف درست کلان را به آنها نشان می‌دهد. به عنوان مثال؛ می‌توان یک گروه موسیقی را در نظر بگیریم، کسی که در یک گروه موسیقی با حرکت دست‌هایش نوت‌ ها را برای سایر اعضای گروه موسیقی مشخص می‌کند در واقع همان مدیریت گروه موسیقی را بر عهده دارد و نویسنده نوت‌ های موسیقی، رهبر است که نقشه راه را برای مدیر مشخص می‌کند و مدیر آن‌ها را به اجرا در می‌ آورد. پس برای رسیدن به موفقیت در یک سرمایه گذاری وجود هر دو نقش یعنی رهبر( نیک اندیش) و مدیر (کارآفرین) لازم و ضروری است.

۲- افزایش ارزش

مورد دیگری که باعث استحکام بیشتر در خصوص ارتباط و همکاری سرمایه‌گذاران نیک‌اندیش بعد از سرمایه گذاری بر روی تیم های استارتاپی می‌شود روش افزایش ارزش است. در این روش برخی از سرمایه گذاران نیک اندیش بعد سرمایه گذاری اطلاعات تماس خود را به مدیراستارتاپ می‌دهند تا درصورت نیاز به کمک، با آنها تماس گرفته شود. با این کار فرشتگان سرمایه گذار به جای کار کردن روی ضرورت‌های روزانه، به ارائه توانایی‌های عینی و علمی خود، اثرگذاری استراتژیک شان و تلاش بیشتر روی ابعادی که ارزش شرکت را به طور قابل توجه بالا می‌برد تمرکز می‌کنند.

۳- نظارت

عده ای از سرمایه گذاران نیک اندیش  کلید  موفقیت خود  بعد از سرمایه گذاری  بر استارتاپ‌ها را در نظارت برتیم های استارتاپی می‌‌دانند  و بر این باورند که یکی از وظایف مهم فرشتگان سرمایه گذار بعد سرمایه گذاری بر روی تیم‌های استارتاپی نظارت است که در واقع  نقطه کلیدی است که باعث موفقیت بسیاری از استارتاپ‌ها می‌شود. همان طور که میدانیم غالبا نظارت شرکت به متدهای رسمی لازم از جانب هیأت مدیره اشاره دارد.[3]

۴- حضور مستمر

برخی از فرشتگان برای حفظ سرمایه خود، بر خود لازم می دانند که در شرکت حضور ثابت داشته باشند و یا اینکه یک نماینده دائم الحضور در مجموعه منصوب کنند که این نوع ارتباط نیز یکی از راه های تعامل با استارتاپ‌ها می‌باشد.

در آخر میتوان به ابزارهای کاربردی از جمله: نظم بخشی مشخص ، وظایف نگهداری و وفاداری، تصمیم گرفتن و دخالت نکردن، گزارش ماه به ماه استارتاپ‌ها و مواردی از این قبیل راهکارها را یکی از کلیدیترین ابزار برای کسب موفقیت فرشتگان دانست.

تهییه و تنظیم: سمانه خصاف

[1]- management

[2] - leadership

[3]  -راهنمای عملی سرمایه گذاری در استارتاپها-حسین شکرریز

خواندن 209 دفعه آخرین ویرایش در پنج شنبه, 10 آذر 1401 ساعت 13:15

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.