هر کارآفرین برای جذب سرمایه نیاز به تجزیه و تحلیل شرایط دارد. برخی از سوالات کلیدی که در این تجزیه و تحلیل مورد توجه سرمایهگذاران خواهد بود عبارتند از:
1- آیا محصول و خدمات مورد نظر،بازار وسیعی دارد؟ در مواردی که بازار محدودی موجود باشد، امکان علاقه سرمایهگذاران به شرکت کمتر خواهد بود.
2- آیا محصول و خدمات كارآفرين، به راحتی توسط دیگران قابل تولید و ارائه است؟ در مواردی که محصول یا خدمات مورد نظر دارای هیچگونه خلاقیت، پیچیدگی و ویژگی منحصر بفرد نباشد و به راحتی توسط دیگران و رقبا قابل کپیبرداری باشد، در عمل کمتر مورد توجه سرمایهگذاران قرار میگیرد.
3- آیا تیم کاری به اندازه کافی توان، استعداد و انگیزه برای شرایط پیچیده و دشوار بازار هدف را دارد؟ داشتن یک تیم منسجم و با انگیزه شامل افراد با توانمندیهای مورد نیاز شامل توانمنديهاي مدیریتی، مالی، بازرگانی، تجارت، فروش و فنی از دید سرمایهگذاران داراي اهمیت بسزایی است.
4- آیا برنامهکاری و ماموریت مشخصی را برای تیم تعریف و ارزیابی کردهاید؟ اگر ندانید بدنبال چه هدفی هستید و چه برنامهای دارید چندان مورد توجه سرمایهگذاران نخواهید بود.
قبل از مراجعه به سرمایهگذاران، پاسخهای واقعی سوالات فوق را با تجزیه و تحلیلهای مورد نیاز مهیا کنید.
به قلم: رضا روحی عضو هیات موسس کارایا