یک استارتاپ باید چه مواردی را در جلسه ارایه یا Demo Day خود رعایت کند؟

هر استارتاپ باید آمادگی لازم را برای ارایه به سرمایه گذار داشته باشد و بتواند به بهترین نحو مطالب خود را بیان و منتقل کند.    

استارتاپکارآفرین باید بتواند در مدت کوتاهی در حدود ۱۵ – ۲۰ دقیقه همه اطلاعات لازم را برای جلب نظر سرمایه گذاران ارایه نماید.

اصلا کار آسانی نیست و نیاز به مطالعه و همچنین تمرین دارد. این ارایه را pitch deck میگویند. با یک جستجوی ساده در اینترنت میتوان به مطالبی در این حوزه دست یافت.

مطاب زیر برای ارایه استارتاپها در روز ارایه یا demo day مفید فایده است

۱- نحوه ارایه و زمانبندی را تمرین کنید و از power point یا ابزارهای مشابه استفاده کنید.

۲- از روی نوشته مطالب را بیان نکنید و همه آنچه که میخواهید ارایه دهید در خاطر بسپارید.

۳- اعداد و ارقام مالی و تولید را بخاطر داشته باشید.

۴- اسامی رقبا و شرایط بازار را بخوبی بدانید.

۵- اگر پاسخ پرسشی را نمی دانید از گفتن نمی دانم شرمگین نباشید.!   ولی میزان نمیدانم ها باید حداکثر  یک یا دو پرسش باشد در غیر اینصورت نشانه عدم تسلط بر کار است.

۶- میزان سرمایه مورد نیاز را بطور دقیق و روشن در ارایه درخواست کنید.

۷- میزان ارزش گذاری را به روشنی ارایه دهید. طفره نروید.!!

۸- هیچوقت نگویید هر چه سرمایه بیشتر باشد بهتر است.! این جمله شما بدین معنی اشت که شما برنامه و هدف زمانی و کاری ندارید. سرمایه در چند مرحله میتواند جذب شود.

۹- نحوه شرایط استفاده از سرمایه را به درستی توضیح دهید.

۱۰- مدل تجاری مشخص و قابل تعریف داشته باشید. قابل فهم و دقیق  باشد.

۱۱- باید در ۳ تا ۴ دقیقه اول بخوبی و با زبان ساده بتوانید مشکل و راه حل را بیان کنید و اگر نه احتمال از دست دادن توجه افراد را خواهید داشت. شاید گفتن یک داستان ساده آنهم واقعی خوب باشد! البته کوتاه

۱۲- ارایه ساده و دقیق باشد و از افکت های گوناگوم استفاده نکنید.!

۱۳- میزان مطالب در صفحات زیاد نباشد چون افراد مشغول خواندن آنها شده و به شما گوش نمیدهند.

۱۴- مطالب روی صفحه را نخوانید.! مخاطبان شما خودشان خواهند خواند به شرطی که تیتروار و اندازه مناسب داشته باشد.

۱۵- اگر فضای جلسه اجازه میدهد در جهت تلطیف جلسه بسیار مودبانه مزاح مختصر خوب است.!

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *