شرکتهای استارتآپ با تلاش و کوشش فراوان و جذب سرمایه از اقوام، دوستان و سرمایه گذاران نیکاندیش امکان تولید یک محصول یا سرویس را فرآهم میآورند. نکتهی مهمی که کمتر بدان توجه میشود، بحث نحوه بازاریابی و فروش محصول توسط استارتآپها است.
کارآفرین بایستی با بازاریابی و فروش مناسب امکان رشد و توسعه شرکت، ایجاد درآمد و برگشت مناسب سرمایه را فرآهم کند. در این راستا بدلایل متعددی بسیاری از استارت آپها متوقف میشوند، برخی از این دلایل عبارتند از :
1- بیشتر استارتآپها توسط افراد فنی و علمی راه اندازی میشوند که دانش و تجربه لازم در بازاریابی و فروش ندارند.
2- کارآفرین نتوانسته یک تیم منسجم که به محصول و موفقیت کار معتقد باشند تشکیل دهد.
3- برخی مواقع آنها معتقد هستند که محصول آنها به قدری خلاقانه و خوب است که مشتریان بایستی سراغ آنها بیایند !
4- ایدهآل گرایی بیش از حد، مانعی در روند بازاریابی و فروش است .
5- انتخاب نامناسب بازار هدف چه از لحاظ زمانی و چه از لحاظ مخاطب نيز مشكل ساز است.
6- عدم درک مناسب و توجه به نیاز بازار هدف و ارزیابی محصول براساس دیدگاههای خود
7- و ...
اینگونه دلایل سبب میشوند که فروش، کمتر مورد توجه قرار گیرد و کارآفرین زمانی متوجه مشکل میشود که دیر شده است.
️نویسنده: رضا روحی (عضو هیات موسس کارایا)