سرمایه‏ گذار نیک‌اندیش/فرشته سرمایه گذار کیست؟

این واژه به عنوان معادلی برای اصطلاح Angel Investor و یا Business Angel بکار می‌رود. سرمایه‌گذاران نیک‌اندیش/فرشتگان سرمایه‏ گذار ، کارآفرینان و مدیران اجرایی با توان مناسب سرمایه‌گذاری هستند که بطور معمول روی کسب و کارهای کارآفرینان در مراحل اولیه سرمایه‌ گذاری می‌کنند. سرمایه‌گذاران نیک‌اندیش/فرشتگان سرمایه‏ گذار علاوه بر تمایل برای سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای نوپا و تازه تاسیس، با ارائه مشاوره و کمک به کارآفرینان در مقام راهنما نیز ایفای نقش می‌کنند. سرمایه گذاران نیک‌اندیش/ فرشتگان سرمایه‏ گذار نسبت به سایر گزینه‌های تامین سرمایه (بانک‌ها و شرکت‌ های سرمایه گذاری مخاطره‌پذیر) سرمایه گذاری‌های کمتر اما با ریسک بالاتر را تقبل می‌کنند و در مراحل زودتری از کسب و کار سرمایه‌گذاری را می‌پذیرند.
عضو سرمایه‌گذار نیک‌اندیش یک شخصیت حقیقی با حداقل شرایط ذیل است:

  1. داشتن تجربه و دانش کافی در خصوص راه‌اندازی و مدیریت شرکت ها
  2. آشنایی با مفاهیم سرمایه‌گذاری و کارآفرینی و داشتن روحیه لازم برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات و توانایی‌های بازرگانی، تجاری، علمی، فنی، مدیریتی، اجرایی و ارائه مشاوره و راهنمایی داوطلبانه و رایگان به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران
  3. در اختیار داشتن سرمایه مناسب برای انجام سرمایه‌گذاری در طرح‌های کارآفرینی که بطور معمول ریسک بالایی دارند، بگونه‌ ای که شرایط و روال عادی کار و زندگی آنان دستخوش تغییر و نابسامانی ناشی از ریسک سرمایه‌ گذاری نخواهد شد.
  4. این افراد معمولا در رده سنی ۴۵ تا ۶۵ سال قرار دارند.