آیا ایده خوبی دارم؟

چهارشنبه, 09 آذر 1401 ساعت 09:25
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)


داشتن یک ایده خوب، برای شروع هر کسب و کاری لازم است ! ولی سوال اینجاست! آیا ایده ما به اندازه كافي خوب هست؟

برای آگاهی از خوب بودن و کاربردی بودن یک ایده نیاز به ارزیابی آن داریم. برخی موارد که در این ارزیابی می‌تواند مورد توجه قرار گیرند، به شرح ذیل ارایه شده‌ است.

توجه داشته باشید که ترتیب ارائه شده به منزله روال و مراحل نیست و امکان انجام پس و پیش و موازی موارد ذیل براساس دیدگاه‌های کارآفرین و شرایط، قابل انجام است.

1- مطالعه و بررسی منابع اطلاعاتی در خصوص ایده که بایستی با دقت انجام شود و براساس مستندات و اطلاعات کسب شده، ایده بخوبی تعریف و تدوین شود. داشتن یک ایده کلی و مبهم که محدوده مشخص و

تعریف شده‌ای ندارد، سبب عدم امکان ارزیابی و اعتبار آن خواهد شد.
2- تعیین مناسب بازار هدف و نوع مشتریان، هر محصول و خدمتي، برای گروهی از افراد مورد استفاده دارد! بدون آگاهی از اینکه چه گروهی از جامعه، مشتریان آتی محصول خواهند بود، در عمل بدين معناست كه ایده تعریف کاملی ندارد.
3- مشورت با اهل فن، بسیاری از افراد از ترس و نگرانی اینکه ممکن است ایده آنها لو برود هیچگاه آنرا حتی با افراد آگاه و مطمئن هم مطرح نمی‌کنند! این دسته از افراد هیچگاه کارآفرین موفقی نخواهند بود! بدون دریافت مشاوره از افراد متخصص و با تجربه، به بیراهه خواهید رفت! در دنیای امروز، پیدا کردن ایده‌های ناب چندان غیر ممکن نیست ولی تعداد افرادی که قادر به تبدیل آن به یک کسب و کار هستند، بسیار محدود است. بیشتر کسانی که از مطرح کردن ایده واهمه دارند کارآفرین نیستند، ولی خیالپردازان خوبی هستند !
4- بررسی بازار براساس محصولات مشابه در بازار و ارزیابی از حجم و میزان تقاضای بازار، در این راستا بررسی محصولات رقبا و شناخت نقاط ضعف و قوت آنها بسیار اهمیت دارد. پیدا کردن آمارهای مناسب از منابع معتبر و بیطرف بسیار مفید است.
5- پرس و جو و مصاحبه با مشتریان بالقوه و یا مشتریانی که در حال حاضر از محصولات مشابه استفاده می‌کنند. در اینصورت اطلاعات مناسبی در خصوص ماهیت محصول آتی خود بدست خواهید آورد.
6- بررسی روند بازار براساس تکنولوژی روز دنیا و پیش‌بینی حرکت و روند بازار و تلاش برای ایجاد محصول بر مبنای تکنولوژی آینده، به عبارتی دیگر ایجاد نوعی خلاقیت و نوآوری براساس نیازهای آتی مشتریان!
نویسنده: رضا روحی (عضو هیات موسس کارایا)

خواندن 209 دفعه آخرین ویرایش در پنج شنبه, 10 آذر 1401 ساعت 11:04

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.